Diskmaskinsrobot från klass 5C på Spandelstorpskolan, Karlskrona

Uppgift:
Plocka ur diskmaskinen

Instruktioner:
Gå till diskmaskinen.
Öppna diskmaskinen.
Ta ut tallrikarna.
Gå till tallrikskåpet.
Öppna skåpet.
Lägg in tallrikarna.
Gå till diskmaskinen.
Plocka ut glasen.
Gå till glasskåpet.
Öppna skåpet.
Lägg i glasen i skåpet.
Gå till diskmaskinen.
Ta ut besticken.
Gå till besticklådan.
Öppna lådan.
Lägg i besticken.
Stäng lådan och skåpen.
Gå till diskmaskinen.
Stäng diskmaskinen.

Vi valde att göra en gemensam instruktion, och efter en snabb brainstorming och omröstning blev det diskmaskinen som ”vann”. Jag var roboten som skulle programmeras, och en elev skrev ner instruktionerna på tavlan. De var väldigt duktiga, men de fick göra om en gång när de valde att skriva ”plocka ur diskmaskinen” och allt hamnade på golvet 🙂

Med vänliga hälsningar,

Karin Persson
Lärare Spandelstorpskolan

Först idag igen: 2B på Fridtjuv Bergsskolan

Input:
Skriver på tangentbord
Skriva med penna på SMART-board
Man kan prata in information med IntoWords.
Man kan skapa musik i olika program. (Här är input att man rör med musen, eller trycker på knappar)
Man kan mejla från en telefon/platta/annan dator. (input är att man skriver på tangenter eller skärm)
Koppla andra saker till en dator. (hm… vad är det vi kan koppla in som input? Vi kan koppla in både input och output. Input kan vara extern tangentbord, en ritplatta, en makey makey, en mikrofon)
Ladda upp saker. (Den här är jag lite osäker på vad ni menar)
Filma med datorns kamera

Output:
Ringer till någon (facetime, Skype) -Här har vi ju både input och output för att kunna prata med varandra
Ljud
Spel
Spela musik
Filmer
Bild
Faktatext
YouTube-klipp
Böcker
Uträkningar (Abslout! Datorer är väldigt bra på att räkna ut saker åt oss!)
Räkningar
Hemsidor
Appar
Flikar
Google
Lägga upp saker

 

HURRA för er klass 2B som är så snabba och ivriga att lösa mina uppdrag. Ni är ju redan uppe på BRONSNIVÅ! Kämpa på! Hälsningar, Karin

105 programmerade saker från 7B och 7C på Bleketskolan

Projektor
Datorer
Telefoner
Kylskåp frys
Apple tv
Tv
Trådlös mus
Playstation
x-box
ipad
radiostyrt
router
elcykel
lampa
elbil
högtalare
fjärrkontroll
ellås
spis
torktumlare
segway
ugn
robotdammsugare
satelliter
skrivare
flygplan
missiler
elkraftverk
alla moderna bilar
brandvarnare
bankkort
synth/keyboard/elektroniska instrument
radio
ventilation
walkie-Talkie
klocka
kameror
värmepump
bilnycklar
appar
uttagsautomat
airboard
eltandborste
hörlurar
kassaapparat
massagestol
mikro
helikopter
svävare
server
permobil
dörrklocka
borrmaskin
sensorstyrd kran
bubbelpool
robot
kaffekokare
hiss
tjuvlarm
digital klocka
wii-spel
tv-spelskontroller
åtelkamera
elskateboard
elsparkcykel
handdork
dvd-spelare
dammsugare
Apple watch
Tvättmaskin
Symaskin
Industrimaskiner
Solpaneler
Smarta hus
Espressomaskin
Bluetoothväxlare
Flipperspel
Nintendo
Ipod
Busskort
Led
Nätverkskablar
Hastighetsmätare
Diskobil (Chalmers)
Radiostyrd gräsklippare
Nätverkshub
Matbeställning på snabbmatsrestauran
Vattenkraftverk
Tagg
Kortläsare
Elscooter
CD-skiva
Grafikkort
CPU
Nätaggregat
Fritös
Brödrost
Touch id
Face ID
Laddplatta
Alkoholmätare
AC
Kärnkraftverk
Torkskåp
Laserpekare

Uppdrag 1, av klass 2B Fridtjuv Bergskolan

  1. Tv
  2. Dator
  3. Digital klocka
  4. SMART-board
  5. Mobiltelefon
  6. I-pad
  7. TV-kontroll
  8. Robot
  9. Lampa styrd med fjärrkontroll som kan lysa i olika färger
  10. Spis
  11.  Nintendo DS
  12. Radiostyrd bil
  13. Robotgräsklippare
  14. Förstärkare
  15. Diskmaskin
  16. Play Station
  17. Radiostyrd fisk (leksak)
  18. Radiostyrd båt
  19. Robotdammsugare
  20. Torkskåp
  21. Surfplatta
  22. Laptop
  23. X-box
  24. Spelkonsol
  25. Tvättmaskin
  26. TV-spel
  27. Nintendo Wii
  28. Radiostyrd bilkontroll
  29. Radiostyrt flygplan
  30. Projektor
  31. Flygplan
  32. Tåg
  33. Bil
  34. Helikopter
  35. Skrivare
  36. Båt (motorbåt/fartyg)
  37. Android
  38. Buss
  39. Blue Bot
  40. Telefon med display
  41. Högtalare
  42. Miniräknare
  43. Ugn
  44. Radio
  45. VR-glasögon
  46. Jetplan
  47. Drönare
  48. Digital termometer
  49. Element med display
  50. Svävare
  51. Rymdraket
  52. Systemkamera
  53. Satellit
  54. GPS
  55. Torktumlare
  56. Lastbil
  57. USB
  58. Bärbar hårddisk
  59. Grävmaskin
  60. Sopbil
  61. Dumper
  62. Självspolande toa
  63. Fläkt med fjärrkontroll
  64. Alarm
  65. Larm
  66. Skotare
  67. Snöscooter
  68. Lampor timer
  69. Vattenspridare med timer
  70. Brandbil
  71. Ambulans
  72. Djurambulans
  73. Polisbil
  74. Polismotorcykel
  75. Personsökare
  76. Röntgenmaskin
  77. Polishelikopter
  78. Ambulanshelikopter
  79. Bärgningsbilar
  80. Walkie-talkie
  81. Brandflyg
  82. Radiostyrda traktorer
  83. Robotleksaker
  84. Radiostyrd kanin
  85. Robotkatt
  86. Robothäst från MIT
  87. Radiostyrd motorcykel
  88. Radiostyrd dinosaurier
  89. Spinningcykel
  90. Löpband
  91. Robotmus
  92. Trådlös datamus
  93. Radiostyrd spindel
  94. Robotfågel
  95. Robothamster
  96. Gatlampa
  97. Robottomtar
  98. Radiostyrda dockor
  99. Internet
  100.      robotgroda

Ett uppdrag varje vardag

Mellan 1-22 december kommer ett klipp publiceras varje vardag på youtube. Klippen är ca 2 minuter långa och avslutas med ett uppdrag. De flesta uppdragen kräver ingen teknik och inga förkunskaper om programmering. Det finns inget som helst jultema heller, så vill man hellre göra uppdragen i vår, går det lika bra.

Tanken med uppdragen är att de ska kunna göras i klassen, på fritids, på rasten eller hemma, gemensamt eller var och en för sig. Vi tror att det passar bäst för barn på låg- och mellanstadiet, men sånt där är så svårt att avgöra. Alla som tycker att det är kul får vara med, unga som gamla. Man måste inte göra alla uppdrag heller. Det går bra att välja de som känns roligast eller mest spännande.

Det behövs ingen amälan eller redovisning, men för den som vill går det bra att dela resultat under #karinsuppdrag. Det går också att maila hit till sidan och berätta hur det går.

I väntan på uppdragen kan ni titta på Programmera mera och Programmera mera 2.0

Hälsningar från Karin